Har du noen gang lurt på hva månedsavgiften i World of Warcraft brukes til? På en pressekonferanse i Austin nå nylig avslørte Blizzard en del interessante tall om hva som må til for å holde et nettrollespill av den størrelsen i gang.
32 programmere jobber konstant på spillet, noe som kanskje ikke i seg selv er et imponerende antall, men så er jo mesteparten av spillmotoren ferdig laget. Koden i spillet utgjør til sammen 5,5 millioner linjer. 51 personer jobber med grafikk, og det har til sammen blitt designet hele 1,5 millioner objekter av forskjellig slag, som for eksempel spillermodeller, fiender, omgivelser, og lignende.
Hele 123 personer er ansatt av Blizzard for å jobbe på filmsekvenser, og lydavdelingen har foreløpig spilt inn 27 timer med musikk. 245 interne bug-testere jobber konstant med å finne feil i spillet, og de har foreløpig funnet 179 184 bugs. 340 personer jobber med kontobehandling, og det finnes 2056 support-folk i spillet i tillegg til 66 community managers.
Når man regner sammen hovedspillet og de to tilleggspakkene er det svimlende 7650 oppdrag å velge mellom, og det blir ytret over to milloner ord som alle er oversatt til ti forskjellige språk. To heltidsansatte bruker hele dagen sin på å sørge for at handlingen i spillet forholder seg korrekt til rammene som er satt for verdenen.
Som om ikke lønninger til alle disse skulle være nok hodebry, kommer i tillegg all maskinvaren som går med. Spillet har 13 250 blade-servere fordelt over hele verden, og som består av til sammen 75 000 prossessorer og 112,5 terabyte RAM. 63 personer jobber kun med å vedlikeholde serverne.