Nyhetene velter inn fra Tokyo Game Show for tiden, og nettstedet Gamasutra kan nå fortelle at responsen fra japanske utviklere i forhold til Microsofts kommende Natal-teknologi har vært svært positiv.
Under en paneldebatt bestående blant annet av giganter som Keiji Inafune (Capcom - Dead Rising, Mega Man), Toshihiro Nagoshi (Sega - Super Monkey Ball) og Hideo Kojima (Konami - Metal Gear Solid) var det en bred enighet om begeistring rundt den nye teknologien.
Spesielt Kojima hentet frem store ord for å beskrive sin entusiasme for muligheten for et Minority Report-lignende kontrollsystem:
- Natal representerer en overgang ikke ulik skiftet fra 2D til 3D, eller første gangen jeg prøvde en Famicom (Nintendo 8-bit), sa Metal Gear Solid-skaperen. Han fortalte videre at dette nye systemet vil virke nytt og fremmed for mange, og at det er spillutviklernes oppgave å gjøre overgangen lettere ved å fortsette å lage spill for de mer tradisjonelle håndkontrolleroppsettene.
- Jeg vil lage et fullstendig innovativt spill med en kontrollmetode ingen noensinne har tenkt på. Men jeg har også en kjerne av fans å ta hensyn til, fortalte Kojima videre til de tilhørende ved paneldebatten.
Om det blir med praten er vanskelig å si, men det er ingen tvil om at en kreativ autoritet som Kojima nok kan komme opp med interessante konsepter med den nye kontrollmetoden.