EA Sports' daglige leder Peter Moore er sikker på at fremtidens spill kommer til å bli lansert via nedlastingstjenester og ikke trykket på plater. På den siste PLAY Digital Media-konferansen snakket han om hvorfor spill på disk utvilsomt kommer til å måtte vike for spill som lanseres via internett:
- Grunnmodellen for distribusjon av spill brenner under oss. Vi kikker ned på den og skjønner at den brenner under føttene våre. Som konsept må man spørre seg om man skal bli stående og etter hvert dø, eller om man skal hoppe i vannet og likevel risikere samme skjebne. De fleste vil nok velge alternativet med størst overlevelsesmulighet, noe som gjør at vi langsomt beveger oss i retning en hybrid av digital distribusjon, mente Moore.
- Etter hver som digital distribusjon blir mer populært, kommer vi fremdeles til å fortsette med å produsere spill på plater, men mye av innholdet kommer til å "overlappe" hverandre. Nytt innhold vil bli sluppet daglig, ukentlig eller månedlig - og den gamle modellen med plater og brikker kommer til å langsomt dø ut.
Moore innrømmer også at dette scenarioet befinner seg opp til ti år frem i tid, men at konsollprodusentene utvilsomt allerede har utforsket muligheten til å utelukkende distribuere spill via internett.
Vi har allerede begynt å se tendenser på dette med Sonys PSP Go, hvor spillene kun er tilgjengelige via produsentens nettbutikk, og Microsofts nysatsing på salg av lavprisspill og kommende filmtjeneste via Xbox Live. Men klarer vi oss uten butikkene?