Spector forklarer Wii-valg

Det perfekte publikum for Epic Mickey
Tekst: Magnus Tellefsen
Publisert 2009-10-26

Et mørkt og dystert Disney-spill var tydeligvis det som skulle til for at verden igjen skulle rette sin interesse i retning den amerikanske tegnefilmprodusenten. Warren Spectors kommende Epic Mickey er allerede før det første skjermbildet er sluppet et spill som rangerer høyt på ønskelisten til spillere verden over.

Det har derimot hersket en del forundring over valget av Nintendo Wii som plattform for spillet, spesielt ettersom mange mener at den manglende HD-oppløsningen gjør det vanskelig å skikkelig gjengi den spesielle vusuelle stilen vi foreløpig har fått se på diverse konsepttegninger. I et intervju med Game Informer forklarer Spector hvorfor han valgte akkurat Nintendos konsoll:

- Tenk på det. Ville du virkelig prøvd å overbevise Halo- og Grand Theft Auto-spillerne om at de skulle få være Mikke Mus? Ville du virkelig prøvd å gjøre det? Når det kommer til å finne et passende publikum, la oss gå etter plattformen som er kjent for Mario og Link og nå også Sonic. Helt seriøst, med det antallet konsoller viste det seg å være litt av et lykketreff. Vi tok valget om å velge Wii lenge før det skulle vise seg at den var - i hvert fall nå - den bestselgende plattformen.

- Det handlet om å oppsøke publikum hvor de befant seg og velge et sted hvor de ville akseptere den visuelle stilen som er mye mer tegneserieaktig enn folk er vant til, og hvor vi ikke føler oss forpliktet til å ta i bruk hver bidige shader på planeten.(...) Vi har ikke noe behov for å gjøre den slags. Dette er definitivt den riktige plattformen for prosjektet, avsluttet den legendariske spillutvikleren.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake