Det begynner å bli en stund siden oppstyret rundt det Microsoft-eide reklamefirmaet Massives plassering av reklameplakater i flere spill, deriblant Battlefield 2142. Spillreklame, eller snarere reklame i spill, var et stort tema på den tiden, og mange spillere fryktet at spillopplevelsen totalt ville bli ofret på annonsepengenes alter.
Heldigvis gikk det aldri sånn, men Microsoft har ingen planer om å gi seg uten kamp. Selskapet har nå kommet opp med ny strategi som innebærer at de viser reklame mens spillene laster, eller "naturlige pauser", som de kaller det. De Microsoft-eide reklamefirmaet Massive ønsker å bruke dette i stedet for reklamer inne i spillene, fordi det i mye mindre grad påvirker spillopplevelsen. Dette melder nettsiden Mediaweek.
En pressekonferanse vil bli holdt senere i dag hvor de vil annonsere nye partnere samt en rapport fra en prøvekampanje de nettopp har kjørt for bilen Kia Soul via bannere i spill som Guitar Hero og NBA Live, og hvor de hevder å ha oppnådd gode resultater.