Capcom har bestemt seg for å utvikle alle de store, nye spillenes IP hjemme i Japan etter misnøye med langdistanseforholdene. Selskapets president, Haruhiro Tsujimoto, sa han gjerne skulle boikottet de vestlige studioene totalt hvis det ikke var for mangelen på spillressurser.
- Vår erfaring med Bionic Commando har vist hvor vanskelig det er å outsource utvikling av nye titler til utenlandske selskaper, sier Tsujimoto over julen (rapportert av Kotaku).
Tsujimoto planlegger likevel en kontinuerlig bruk av sine allianser. Selskapet kan nemlig ikke utvikle et tilstrekkelig antall titler uten å benytte seg av de ressursene disse virksomhetene har å tilby.
- Vi vurderer nye måter å skille rollene i aktiviteten mellom Japan og utlandet, og planlegger å utvikle nye titler hovedsakelig i Japan. Selskapene oversjøs kan brukes hovedsakelig til å utvikle titler for eksisterende serier med veletablerte karakterer og universelle temaer. Disse virksomhetene vil også håndtere visse deler- eller line-ups av disse spillene, forklarer presidenten.
Det svenske studioet Grin, produsenten av Bionic Commando, stengte i august i fjor på grunn av en "uutholdelig strøm av kontanter". Spillet ble utgitt i mai, men hadde liten innvirkning verken kritisk eller kommersielt.
Tsujimoto blir den andre høyprofilerte Capcom-figuren til å fordømme samarbeidet mellom Japan og vestlige selskaper de siste ukene. Resident Evil- og Lost Planet-skaper Jun Takeuchi uttalte følgende om striden til investorenes informasjonsside hos Capcom:
- Grunnpilarene i Lost Planet 2 ble utviklet i Japan, mens musikken og noen språklige detaljer ble håndtert i utlandet. Kulturelle forskjeller vanskeliggjør et glatt samarbeid mellom Japan og utenlandske utviklere, forklarer Takeuchi.