På X10-messen i går viste Lionhead Studios' Peter Molyneux en tidlig versjon av Fable III som bød på mange overraskelser. Tre store endringer i spillbarheten gjør spillet til det mest innovative i serien, og ifølge Molyneux er det mye å glede seg til.
Kroppskontakt vil blant annet bli mer sentralt i spillet. Denne gang vil figurene ha mulighet til å berøre hverandre i større grad enn før, og muligheten til å gripe tak i andre personer vil bli viktig for spillbarheten. Berøringen vil også bli hyppig brukt i samarbeidsdelen.
Vi får også smaken på hvordan det egentlig er å styre et kongerike. På godt og vondt får vi, rundt halvveis inn i spillet, følge kongen i sine oppdrag for å opprettholde makten i samfunnet. Ifølge Molyneux vil ikke dette gjøre spillet for strategisk, og lovet samtidig at hovedtanken var å gi en maktfølelse rundt spillet.
Våpenbruken har også fått en kraftig overhaling. Ved bruk av morphing vil ting endre seg i dine hender, og gå fra å være vanlige, kjedelige objekter til spennende ting, avhengig av hvordan du velger å bruke dem. Fargene, teksturen og hva som står på de er avhengig av hvor ofte du kjemper og varigheten av kampen. Til slutt vil alt bli blandet sammen med gamerscoren din for å lage et unikt våpen.
Med disse nyhetene gleder vi oss bare enda mer til Fable III, og håper at Molyneux leverer varene denne gang også.