Activision stenger fan-prosjekt

Åtte år med utvikling i vasken
Tekst: Magnus Tellefsen
Publisert 2010-03-02

Fan-utviklede oppfølgere til gamle klassikere er overraskende populært i visse nettsamfunn, og et av de mest omtalte prosjektene de siste årene har vært Phoenix Online Studios' The Silver Lining, en oppfølger i den legendariske King's Quest-serien.

Spillet har vært i utvikling i hele åtte år, og skulle etter planen gis ut etter en episode-modell ikke ulik den vi kjenner fra Telltale Games og deres oppfølgere til klassiske spillserier som Sam and Max og Monkey Island. Nå melder nettstedet Gamasutra derimot at eventyret har fått en brå slutt etter at Activision, som eier King's Quest-lisensen, har trukket tilbake Phoenix Onlines freeware-lisens.

Denne lisensen ble gitt den uavhengige utvikleren av Vivendi allerede i 2005, men etter at Vivendi slo seg sammen med Activision har pipa fått en annen låt. Ifølge prosjektets nettsted ønsker ikke Activision å støtte en ikke-kommersiell lisens til spillet, og krever nå at all produksjon stoppes umiddelbart og at alt relatert materiale, inlkudert forumet, blir fjernet fra siden.

Roberta og Ken Williams, skaperne av serien, har støttet prosjektet fra starten av, men har ingen kobling til Sierra-merket eller Activision lenger.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake