I samme håndvending som nedlastbare spill har nådd nye topper og horisonter, har også fenomenet gratisspill besteget et par fjell. For de av dere som er ukjente med begrepet "gratisspill", kan det lett forklares i én setning: spill som er gratis å spille, men som kan forbedres gjennom mikrotransaksjoner.
I en lang periode har disse spillene vært begrenset til billige MMORPG som Maple Story, FLYFF, Free Realms og RuneScape, men for et par år tilbake ble markedet utvidet med satsningen Battlefield Heroes og Fifa Online for kun et par dager siden. Forrige uke kunne vi også melde at onlinerollespillet Lord of the Rings Online blir gratis å spille - kun ett av flere bevis på den positive utviklingen.
Tallene har blitt presentert i sammenheng med en markedsstudie utført av DFC Intelligence og - hold dere fast - mikrotransaksjonsselskapet Live Gamer. Undersøkelsen foregikk mellom januar og februar i år, og tok for seg oppførselen til rundt 5000 brukere. Denne studien er med andre ord ikke et enormt bevis på hva fremtiden bringer, men illustrerer definitivt interessante strømninger i tiden.
Værvarselet for tidligere nevnte spill som Maple Story og Free Realms viser en økning på 800 millioner dollar i 2009 til 3 milliarder dollar i 2015. Disse tallene er ikke bare interessante med tanke på profitt, men også for hvordan spilllandskapet vil bli seende ut i de kommende årene. Live Gamer-direktør Andrew Schneider uttaler:
- Gratisspill-modellen øker forbløffende raskt i popularitet, både i USA og resten av verden.
Han fortsetter:
- For alle de 145 spillene vi er involvert i, er gjennomsnittsbetaling per måned 28 dollar i måneden. Med engasjerende spill og solide inntjeningsstrategier vil utviklere og utgivere kunne oppleve stor suksess gjennom forretningsmodeller som tilbyr ekstra spilltilbehør.
Spillutvikling tilbyr flere muligheter enn noensinne, og i et såpass konkurransedrevet marked blir som kjent resultatet bedre produkter for oss spillere. Er "gratis" veien å gå?