Som vi kunne fortelle på fredag planla Ninja Gaiden- og Dead or Alive-skaper Tomonobu Itagaki å snikannonsere sitt kommende prosjekt i en E3-spesial hos nettedet Spike TV i helgen. Spillet det var snakk om heter Devil's Third, og blir et actionspill for både Playstation 3 og Xbox 360.
Devil's Third blander våpen- og nærkamp i en verden som nettopp har opplevd konsekvensene av det hypotetiske Kessler-syndromet: Himmelen har blitt for tettpakket av satelitter som begynner å kollidere med hverandre, påfølgende skrapdeler kræsjer inn i nye satelitter og resulterer i at luftrommet rundt Jorden til slutt er så fullt av skrap at det ikke lenger blir mulig å forlate planeten.
Ifølge nettstedet Andriasang hevder Itagaki at dette er det mest realistiske bakteppet han noensinne har brukt i spillene sine, og at manuset skal være seriøst. Med seg på laget skal han ha en rekke Hollywood-skribenter, men understreker at manuset også vil ha japanske kvaliteter. Noe mer ønsker han ikke si om den saken, men til nettversjonen av det japanske spillbladet Famitsu forteller han følgende (oversatt av Andriasang) om målene med Devil's Third:
- Vi har alltid gått mot strømmen i denne æraen, og dette er intet unntak. Skyting er for tiden den største trenden, og vi har valgt å kjempe her. Men det ikke poeng i å lage et standard skytespill. Vi lager et skytespill bare Valhalla Studios kunne laget, forteller den eksentriske utvikleren til bladet.
Til nettstedet Kotaku utdyper han videre:
- Mange fans hadde nok ønsket at jeg fortsatte å lage slåssespill. Beklager til alle som er skuffet. For Ninja Gaiden-fansen kommer dette til å være et annerledes spill. Veldig annerledes. Men selv om sjangeren er ny, er det den samme kjernen av folk som lager det. Tenk på hovedelementene - animasjon, bevegelighet, hurtighet, vold, vakre kvinner - alle kjerneelementene, de blir laget av de samme folkene.
Den største kontroversen er nok likevel ikke at Itagaki har valgt å skifte sjangerbeite, men snarere at spillet kommer til å bli utviklet for både Playstation 3 og Xbox 360. Han forklarer det enkelt nok med at flere fans får muligheten til å spille spillet. Valhalla Games har et eget team som jobber med å gjøre det spillbart på begge plattformene, og har blant annet leid inn programmerere som har jobbet på koden til Playstation 3 CELL og RSX. Begge versjonene skal slippes på likt, noe både Itagaki og utgiver THQ er enige om at er et must om man skal lage lage mulitplattformtitler.
På tross av annonsering i år, er det nok en stundt til vi får teste Devil's Third på disse breddegrader. Spillet er per i dag 5-10 prosent ferdig.