Ingen kjernespill for Kinect

Alle skal få
Tekst: Daniel Guanio
Publisert 2010-06-23

Det var ikke rent få munner som skrek etter flere kjernespill med Kinect-støtte under årets E3-messe, og den samme mengden forstrakk sikkert et og annet øyenbryn i forbindelse med alle "lekespillene" som ble vist frem. At Microsoft satser på "spill for alle" er ikke noe firmaet benekter, og til Kotaku uttaler de sågar at Kinect-spill utelukkende kommer til å være tilsiktet et bredere publikum. At Microsoft prøver seg på samme marked som Nintendo Wii burde ikke være et lyn fra klar himmel, men det er likevel interessant å høre en konkret uttalelse om tankegangen bak.

- På Xbox lager vi spill med tradisjonelle kontroller for kjernespillere, og Kinect-titlene blir laget for å være tilgjengelige for resten av markedet.

Talsmannen for Microsoft fortsetter:

- Med Halo: Reach, Gears of War 3 og Call of Duty: Black Ops er dette det største året for kjernespillrettede titler på Xbox 360. I tillegg til disse spillene som er laget for håndkontroll, vil Kinect tilby en helt annen opplevelse hvor man bruker både stemme og kropp.

Utifra dette kan vi tolke det dithen at Microsoft ikke kommer til å være ivrige på å integrere Kinect-støtte i de større spillene sine, men heller vil holde de to kontrollmetodene separat etter spilltype og sjanger. Påprakking av Kinect-funksjoner i spill som Call of Duty hadde nok gjort en del seriøse spillere røde i toppen, og det er visserlig ingen dum idé å holde teknologien lengst mulig vekk fra gimmick-stadiet. Microsoft informerer også om at det ikke vil komme noen støtte for teknologien i tidligere utgitte Xbox-spill.

15 Kinect-eksklusive spill slippes samtidig som det nye tilbehøret. Hva synes vi om strategien - identitetskrise eller lønnsomt ballspill?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake