Minst to nye spill fra Tim Schafer

Legenden letter på lokket
Tekst: Magnus Tellefsen
Publisert 2010-07-14

Develop Conference går av stabelen i Brighton i morgen, og blant de mest interessante foredragsholderne finner vi Tim Schafer, skaperen av stortitler som Full Throttle, Grim Fandango, Psychonauts og når sist Brütal Legend. I forkant av konferansen satte Eurogamer seg ned med ham for et intervju om tendensene i bransjen, og selvfølgelig fremtiden til studioet hans, Double Fine Productions som feirer tiårsjubileum i år. På spørsmål om hva som motiverer ham i disse dager, hadde han følgende gladmelding:

- De nye spillene vi jobber med... Jeg kan egentlig ikke si noe særlig om dem før annonseringen, men det er ting ved dem som er nye og annerledes.

Videre hinter han tydelig om at Xbox Live Arcade og Playstation Store er potensielle distribusjonskanaler for spillene (flertall, folkens!), og at budsjettene høyst sannsynlig vil være lavere enn vi er vant til fra Double Fine. Ifølge Schafer trenger ikke dette gjøre opplevelsen noe særlig dårligere:

- Den flotte posisjonen vi er i nå er at vi har en motor fra Brütal Legend vi har investert millioner av dollar i, så vi kan lage et mindre spill og samtidig få det virkelig pent. Vi kan bruke alle shadere, effekter og teknologi vi har utviklet for et større spill i et mindre spill, forklarer han.

Brütal Legend ble i utgangspunktet utviklet med finansiering fra Vivendis nisjemerke Sierra Games, men etter at Activision og Vivendi slo seg sammen var det ett av prosjektene som ble skrinlagt. Double Fine fikk tilbud fra Electronic Arts om å fortsette utviklingen på deres regning, noe som førte til en langvarig krangel mellom Activision-Blizzard og EA og en rettsak som utsatte utviklingen av spillet ytterligere. I intervjuet fikk Schafer muligheten til å dele noen sleivspark til Danny Kotick, Activision-sjefen som innførte politikken som sannsynligvis førte til skrinleggingen av Brütal Legend, og han lot den selvfølgelig ikke gå fra seg:

- Hans forpliktelser er overfor aksjeeierne. Men han trenger vel ikke være så ufyselig om det, gjør han? Jeg tror det finnes en måte han kan gjøre det uten å være en total drittsekk, det må jo være mulig, men det er nok ikke noe han er interessert i, starter Schafer, og fortsetter:

- Han gjør et stort nummer ut av å ikke like spill, og jeg tror ikke den holdningen er bra for spill generelt. Jeg synes ikke vi er en samlebåndsindustri. Jeg synes ikke vi kan snakke om den som såpestykker, hvor det bare handler om å lage det billigste såpestykket...Forhåpentligvis går han tilbake til en annen bransje. En bransje som tjener penger....En bransje som passer interessene hans bedre. Kanskje våpenindustrien?

Det er ingen tvil om at Schafer har et horn i siden til den kontroversielle Activision-toppen, men vi foretrekker å fokusere på det faktum at han snakker i flertall når han nevner spillfremtiden til Double Fine. Vi håper noe blir annonsert veldig snart, og vi lover å komme tilbake til dere med en gang vi hører noe.

Resten av intervjuet hvor han tar for seg bevegelsesteknologi, digital distribusjon, fanboys og budsjetter, kan du lese her.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake