Allerede på E3 i fjor annonserte Sony at Square Enix skulle slippe Final Fantasy XIV til Playstation 3 i år, det kommende onlinerollespillet som frembrakte kollektive sukk under sin første fremvisning på spillmessen. Grunnen? Folk hadde håpet på et fullblods Final Fantasy, men ble lovet et massivt rollespill i lett anføring av en velkjent betalingstjeneste.
Final Fantasy XI står likevel igjen som en av de bedre MMORPG-utgivelsene gjennom historien, og høstet mye god tilbakemelding da det ble lansert for seks år tilbake. For litt siden ble det sagt at PC-versjonen av oppfølgeren blir forsinket, noe produsent Hiromichi Tanaka har gått nærmere inn på.
Årsaken, sier Tanaka via tolk, er RAM-minnet. Til PC har man ubegrenset med gigabyte, mens Playstation 3 kun kan vise til et grafikkminne på 256.
- De har enormt med minne på PC. Når det gjelder PS3, har vi restriksjoner. Folkene våre justerer minnestørrelsen og tilpasser den - det tok lengre tid enn forventet. Vi jobber hardt med å få det ut så fort som mulig.
Playstation 3-versjonen av Final Fantasy XIV kommer til mars neste år, mens en Xbox 360-versjon fortsatt svever i usikkerheten. Tanaka sa nylig at Square Enix er i diskusjon med Microsoft om hvorvidt det er mulig å finne en løsning på problemene rundt Xbox Live-forskriftene, som ikke er tilrettelagt noen ekstra abonnementsordning utenom Xbox Live.