Kinect som markedsføringsspion?

Microsoft leker med tanken
Tekst: Daniel Guanio
Publisert 2010-11-15

Kinect kan som vi vet spionere på stuen vår og høre hva som foregår, det er en forutsetning for hele innretningen. Bekymring for overvåkning har dermed blitt en realitet, som nok ikke blir mindre etter forslaget om å bruke Kinect til direkte markedsføring.

På torsdag ble saken tatt opp av Microsofts Dennis Durkin under et investormøte (via Digital Trend), hvor han nevnte at Kinect kan registrere antall mennesker i rommet og eventuelt hvilke lagfarger disse har på klærne (se: sport) - noe som igjen kan brukes for å skreddersy hva slags reklame nettopp denne brukeren mottar.

Om du har en venn som til stadighet går i fotballtrøyer, må du derfor ikke slippe ham inn i stuen så altfor ofte. En vil jo ikke bli oversvømt med Fifa-reklame på konsollen sin.

Man skal likevel ikke male fanden på veggen helt enda, da planene er langt ifra konkrete. Microsoft har kommentert saken med denne formuleringen:

- Xbox 360 og Xbox Live bruker ikke informasjon fanget opp av Kinect til reklame. Vi tar vår forbrukers privatliv og informasjon høyst alvorlig, de skal ha en trygg opplevelse med produktene våre.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake