Digitalt salg tar ledelsen i 2011

Det er uunngåelig, sier Electronic Arts-sjef
Tekst: Daniel Guanio
Publisert 2011-01-10

Det er ingen tvil om at digital distribusjon av spill og film er på vei frem, og at tjenester som Playstation Network, Xbox Live og Steam er godt igang med å legge an tonen. Fysiske butikker er naturligvis ikke like begeistret for utviklingen, med tanke på at digitalt salg rent økonomisk vil gå utover salget fra butikkene.

Hovedsjef i Electronic Arts, John Riccitiello, har i den forbindelse blitt intervjuet av nettstedet Industry Gamers. EA-sjefen virker helt sikker i sin sak når han sier at utviklingen vil eksplodere i 2011:

- Ved slutten av 2011 vil digital forretningsdrift bli større enn pakkede varer. Uten tvil. Deretter tror jeg vi vil finne måter å selge de pakkede varene i biter og deler og abonnement og mikrotransaksjoner.

Det skal påpekes at Riccitiello med digitalt salg ikke kun mener salg av enkeltspill, men også inntekten som spillet genererer. MMO-spillet Lord of the Rings blir brukt som eksempel, et av flere spill som har gått fra kostnadsbelagt abonnementsordning til å bli gratis. Sistnevnte har vokst enormt siden endringen, både i antall brukere og inntekt.

Mest interessant er derimot at Riccitiello kan fortelle at EAs høyeste ARPU (average revenue per user) er fra et Free to Play-spill - nemlig Fifa Ultimate Team, som han sier at enkelte brukere betaler helt opp til 5000 dollar i måneden for å spille:

- Vi har brukere som betaler 5000 dollar i måneden for å spille Fifa Ultimate Team. Og det er gratis. Skitten liten hemmelighet.

Om Riccitiello har rett i spådommen sin blir spennende å se, spesielt når uttalelsen stammer fra en person såpass høyt oppe i systemet.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake