På tross av gjentatte debatter om vold i dataspill er Grand Theft Auto-serien legendarisk i spillsammenheng, og har mang en gang bidratt til å presse spilldesign og spillutvikling mot nye høyder. Det viser seg nå at hele serien fort aldri kunne ha sett dagens lys.
I et intervju med Gamasutra røper Gary Penn at det aller første GTA-spillet nesten ble droppet før det i det hele tatt forlot tegnebordet. Penn var en av de ansatte i DMA Design, utvikleren bak det første ovenfra-og-ned-spillet som senere skulle bli det første kapittelet i en av verdens mest kjente og kjære spillserier.
Etter sigende skal grunnen til at det nesten ble droppet være at spillet rett og slett ikke var bra nok, det var ganske enkelt for kjedelig. Det opprinnelige spillet var nemlig planlagt som en roligere og mer realistisk affære enn hvordan det endelige produktet endte opp å bli.
Heldigvis valgte utvikleren å gi spillet en ny sjanse og eksperimenterte med å gi spillet et mer kaotisk preg, blant annet ved å justere opp aggressiviteten til politiet. Disse eksperimentene ga utslag og det var først når spilleren fikk muligheten til å kaste seg ut i hensynsløse stunts og meie ned grilldressbærende joggeentusiaster at GTA fant oppskriften vi kjenner og elsker i dag.