Splash Damage, utvikleren som jobber med det kommende Brink, har tidligere snakket om muligheter for en åpen beta. Nå har de gått tilbake på dette og annonsert at de heller vil teste spillet med en lukket beta.
I et intervju med NowGamer forklarer Richard Ham fra Splash Damage hvorfor denne beslutningen er tatt:
- Betaer er utrolig viktige, men man er også nødt til å gjøre de skikkelig. Inntil du legger spillet i hendene på hundrevis av spillere som alle har deres egne ideer og tilnærmingsmåter, finner man aldri ut om spillet føles helt riktig, sier Ham.
Han forklarer videre:
- Samtidig, fordi noen betaer utelukkende brukes som et markedsføringsverktøy, ser enkelte spillere på betaer på samme måte som de gjør på demoer. Disse spillerne forventer derfor at alt i betaen skal fungere og være polert.
Selskapet skal ha vært borti denne problematikken da de slapp en åpen beta på deres forrige spill Quake Wars: Enemy Territory. For å beholde betaen som et utviklingsverktøy, satser de derfor på en lukket ordning denne gangen.
- Med Brink har vi besluttet å holde betaen privat, og legge det i hendene til folk som har erfaring med slik testing, avslutter Ham.