Selv om prisen på Playstation 3 Slim-konsollene som selges i dag er forholdsvis overkommelig, var de fleste enige om at prisen på Sonys flaggskip var for høy da konsollen først ble gitt ut for drøye 4 år siden. Faktisk så høy at Sony til en viss grad priset seg ut av markedet da mange kunder heller kjøpte Xbox 360 som hadde en betydelig lavere pris.
Denne feilen kostet Sony dyrt, og med sin neste konsoll NGP er derfor selskapet nøye med å unngå å havne i den samme fellen på nytt.
I et intervju med Edge (via CVG) forteller Shuhei Yoshida, presidenten for Sony Computer Entertainment, at designerne hele tiden hadde prisen i bakhodet når de jobbet med maskinvaren til den nye bærbare konsollen. Ved første øyekast kan det virke som Sony ikke sparte på noen ting da de designet den nye konsollen, men Yoshida kan fortelle at enkelte funksjoner ble droppet i løpet av utviklingen for holde kostnadene nede.
Samtidig passer Yoshida på å nevne at NGP ikke vil ha den samme prisen som PSP, da dette rett og slett ikke er mulig.