Spillmediet er i rask utvikling, både når det gjelder design, maskinvare og kulturell slagkraft. Som følge av denne utviklingen har nye formidlingsmetoder og ny teknologi fått økt innflytelse den siste tiden.
Spill som er gratis å spille, hvor man ofte kan kjøpe tilleggsinnhold innad i spillet, såkalte "Free-to-Play"-spill blir stadig mer vanlig. Utviklingen peker også i retning mot at denne formen for spilldistribusjon vil fortsette å øke, og at titlene vil bli mer omfattende.
Samtidig har ny teknologi som muliggjør bedre nettverksintegrering gjort piratkopierte spill mindre attraktive sammenliknet med ekte kopier.
Lagringsfiler som synkroniseres over nett, bruk av achievements og andre elementer styrt av utgiverne samt tilgang på nedlastbare tileggspakker, er eksempler på denne typen nettverksintegrering.
På samme tid er titler som i sin helhet baserer seg på nettspilling blitt langt mer vanlig nå som høyhastighetsinternett er blitt allemannseie i den vestlige verden.
Særlig på PC er denne utviklingen vært merkbar den siste tiden. Faktisk merkbar nok til at PC Gaming Alliance kan kunngjøre at piratkopiering til PC har minket:
- Det vi ser er at spilldesign er i endring og som et resultat av dette har piratkopieringen minket, i hvert fall på PC.
Som PC Gaming Alliance forklarer ovenfor MCV gjør disse nye spillmekanikkene de ekte versjonene av spillene mer attraktive, ettersom de piratkopierte spillene ikke kan tilby full funksjonalitet. Hvis spillet i sin helhet i tillegg er gratis blir piratkopiering rett og slett meningsløs.
Mens de fleste vil si seg enig i at minket piratkopiering er godt for bransjen er ikke alle enige i at gratisplattformen nødvendigvis er veien å gå.
Hva synes dere? Vil denne formen for distribusjon skape en ny og bedre verden, eller vil det føre til at utviklerne ikke har råd til å lage "skikkelige" spill?