I et intervju med bit-tech.net har Richard Huddy fra maskinvaregiganten AMD delt sine tanker om hvordan Microsofts Directx påvirker spillgrafikken:
- Det er litt morsomt hvordan det er ti ganger så mye krefter i de heftigste grafikkortene sammenliknet med Xbox 360 og Playstation 3, men likevel er langt fra ti ganger bedre grafikk. I forholdsvis stor grad kommer dette av Directx - både på godt og vondt, forklarer Huddy.
Han er påpasselig med å presisere at Directx også har mange positive sider ved seg, men hevder samtidig at de begrenser mulighetene til utviklerne på mange måter.
Directx består av en rekke ferdige programmeringsløsninger som gjør det enklere for utviklere å lage spill som støttes av mange datamaskiner. Samtidig får ikke utviklerne full tilgang på kreftene i de beste maskinene, og bruken fører til at spillene ofte blir teknisk like.
Et eksempel Huddy drar frem som viser at Directx påvirker bransjen er hvordan utviklerne bruker skyggeleggingsteknikker:
- Når skyggeleggingsteknikkene ble introdusert i spillbransjen i 2002 trodde vi det ville føre til større visuell variasjon mellom spillene. Det som i stedet skjedde var at alle utviklerne kun bruke teknikkene på de mest åpenbare måtene. Dette førte til at mange av spillene på PC i dag føles og ser ganske like ut. Hvis vi dropper Directx ville mulighetene åpnet seg opp og ført til større innovasjon og variasjon når det gjelder grafikk, avslutter Huddy.
Hva synes dere? Bør utviklerne se andre veier enn Directx?