Som en ny farsott på Gamereactor vil vi kåre ukens medlemsanmeldelser frem til 27. juni. Ved konkurranseslutt deler vi ut en saftig premie til den av dere som leverte jevnt over best hele veien.
For å holde orden på klinten og hveten vil vi ta i bruk et sofistikert poengsystem hvor hver ukesvinner blir tildelt 3 GR-poeng. For å gå av med den avsluttende premien (og kanskje skribentstatus - hvem vet?) er man derfor nødt til å stå igjen med den største samlede poengsummen.
Det er vel ingen tvil om at det kan bli skarp kappestrid blant de mest drevne hobbyskribentene på forumet, men vi satser på et par nykommere og overraskelser underveis. Alt kan skje når alt skjer.
Med E3-messer, ferieavviklinger og magasindeadliner blir det fort mye å gjøre på vårt lille kontor her i Oslo, men vi har selvsagt ikke glemt dere kjære lesere og medlemsanmeldelseskonkurransen. Det har dessverre gått litt tid siden siste kåring, men her er omsider vinnerne fra uke 22-24.
Vinner uke 22:
L.A. Noire av Soraki
L.A. Noire spilles på en unik måte. Som lovens forlengede arm har man ikke tillatelse til å skyte sivile, kjøre som en gærning eller drive med generelt faenskap. Fremfor pistolen er Coles kjæreste våpen notatblokka og fremfor heftig action ligger L.A. Noires hjerte i historien, etterforskningen og ekte detektivarbeid. Dette er en stor overgang fra Rockstars tidligere storsatsninger; Red Dead Redemption og Grand Theft Auto, hvor massemord og rampestreker var nærmest hverdagskost. [...]
Hver sak er unik, men handlingsforløpet er omtrent det samme; man får beskjed om en ny sak på politistasjonen, og ivrig etter nye utfordringer setter man ut for å samle spor. [...]
Til tross for solide og interessante spillmekanikker er denne repetisjonen til stede gjennom hele eventyret, og det er sjelden man får lov til å utfolde seg utenfor grensene utviklerne har satt. L.A. Noire utgir seg for å være et sandkassespill, men mangler noe av friheten og mulighetene jeg føler er definerende for sjangeren.
Her trekker Soraki på en lettlest og god måte frem det som gjør L.A. Noire så spesielt. Han forklarer på snedig vis hva spillet går ut på samtidig som han sammenlikner det med andre spill i sjangeren, på godt og vondt.
• Sorakis anmeldelse av L.A. Noire
Vinner uke 23:
Crysis 2 av ad0132
Jeg spilte Crysis 2 på Xbox 360, og jeg kan med hånden på hjertet si at Crysis 2 er det peneste spillet jeg har spilt på boksen. Selv om det er et par tekniske problemer, som et par dårlige teksturer, et par bugs og noen dumme fiender så ødeleger ikke det for at Crysis 2 virkelig brillierer rent teknisk.
Omgivelsene er vakre og varierte, og det var ikke sjeldent at jeg ble sittende å sikle mens jeg stirret hypnotisert på skjermen. Av og til flekser Crysis 2 virkelig med musklene, skyskrapere faller og eksplosjoner som får Hiroshima til å se ut som barnelek utspilles rett foran øynene dine.
Her går ad0132 inn på det alle lurer på i forhold til Crysis 2. Vil grafikken leve opp til det første spillet? Hvordan fungerer det på konsoll? Og hvordan er overgangen mellom den tropiske øya og New Yorks skyskrapere?
• ad0132s anmeldelse av Crysis 2
Vinner uke 24:
Portal 2 av 192
Historie er en ting, med det er (heldigvis) det å ha det artig med å løse gåter og komme seg fra et nivå til et annet som er viktigste i Portal-serien. I denne sammenheng blir du etter hvert presentert for flere nyheter, som en spiral som fungerer som en heis og tre malingstyper som inkluderer spretting, Hussein Bolt-løping, og endring av materiale. Selv om dette høres spenstig ut som bare det, er det dessverre ikke nok nyheter til å hekte meg fullstendig. Spillet utarter seg særdeles artig i de første timene, men så sitter undertegnede med en følelse av at for lite nytt og spennende forekommer, og selv nyhetene blir oppbrukt etter hvert. I tillegg er spillet alt for lett, og kun et par ganger opplevde jeg den vanskelighetsgraden jeg virkelig skulle ønske var mer gjennomgående. Ikke missforstå; det er fremdeles en glede å løse oppgavene og gåtene, men for mange ganger opplevde jeg at de var alt for lette og resirkulerte.
Her har 192 et godt skråblikk i forhold til kjernen i Portal 2. Nyvinningene i spillet blir ryddig lagt frem, samtidig som det settes spørsmålstegn ved om Valve har brukt for mye tid på alt rundt, og ikke fokusert nok på å bygge opp varierte og balanserte oppgaver som kunne hevet opplevelsen.
• 192s anmeldelse av portal 2
Poengtavlen ser for øyeblikket slik ut:
Ursa Minora: 6 GR-poeng
Soraki: 6 GR-poeng
192: 6 GR-poeng
PacSackBoy: 3 GR-poeng.
DoGRoG: 3 GR-poeng.
sonic og link: 3 GR-poeng.
Vi gratulerer!
Konkurransen skulle egentlig avsluttes i dag, men siden det er så jevnt i teten har vi besluttet å la den gå videre én uke til. Vi vil derfor anbefale alle om å sette seg ned å skrive en ekstra god anmeldelse denne uken, før vinneren skal kåres neste uke.
Skulle det stå uavgjort også til neste uke, blir det finaleomgang blant de som har klatret høyest på poengtavlen.