Ved lansering av nye spill og under salgskampanjer har mange hatt problemer med dårlige nedlastingshastigheter fra Valves Steam-tjeneste. Dette har utvikleren tatt til etterretning og over helgen annonserte de at de nå har gjort en rekke endringer i sine systemer for å få bukt med problemene.
Valve selv beskriver det nye systemet som "bedre, sterkere og raskere" og forklarer at nedlastingen nå vil gå via HTTP og automatisk kommunisere med brannmurer og proxy-servere brukt av de forskjellige internettleverandørene.
Ved siden av dette har Valve økt båndbredden Steam har tillatelse til å benytte seg av, samt endret hvordan tjenesten laster ned oppdateringer til dine spill.
Hvis utviklere tidligere slapp en oppdatering på for eksempel 1 MB, som gjorde endringer i en fil på 10 MB, var Steam nødt til laste ned og erstatte hele filen på 10 MB. Med det nye systemet har Valve endret måten oppdateringene lastes ned og installeres på, slik at det bare er nødvendig å laste ned oppdateringen på 1 MB.
I tillegg til disse nye funksjonene, som allerede skal ha blitt implementert i systemet, har Valve annonsert et par andre funksjoner de planlegger å innføre i nær fremtid, for å videre utbedre kapasiteten til tjenesten.
Blant annet vil man kunne sette opp nedlastingslister og konfigurere hvilke spill som har førsteprioritet for nedlasting, samt ta i bruk funksjoner som "bandwidth throttling" og få muligheten til å laste ned spilloppdateringer mens du spiller et spill.
Kilde: PC Gamer.