De tradisjonelle konsollsyklusene på omkring fem år er en ting av fortiden, hvertfall hvis vi skal tro Electronic Arts-sjef John Riccitiello. Under en telefonkonferanse med investorer, analytikere og presse denne uken kom nemlig Riccitiello med følgende kommentarer:
- Jeg vil gjerne presentere et kort overblikk over dagens spillbransje. De fleste i dette telefonmøtet har innsett at bransjen har endret seg radikalt den siste tiden, og at tempoet på disse endringene akselererer dramatisk. De 4-5årige konsollsyklusene, som ga utviklere rikelig med tid til å investere og omstille seg mot den neste store bølgen, er over for alltid, forklarer Riccitiello.
- For bare 18 måneder siden fantes det ingen Ipad, Google eksperimenterte fremdeles bare med Android, og de fleste store spillene var begrenset til én enkelt omsetningsmulighet ved lanseringen. I dag har alle de største konsollene en kontroller som oppfordrer spillerne til å komme seg opp av sofaen og delta aktivt, fortsetter Riccitiello.
Videre påpeker Riccitiello at denne utviklingen har ført med seg mange nye muligheter for spillutviklere, særlig når det gjelder nettbaserte tjenester:
- De hurtigst voksende inntektskildene for konsoller, PCer, smarttelefoner og tablets er alle sammen digitale. Selv om spillbransjen har endret seg fundamentalt når spillene nå ut til et langt større publikum enn noen gang før, avslutter Riccitiello.