Kort tid etter Kinect ble lansert i fjor kastet oppfinnsomme hackere seg over den nye maskinvaren for å utforske mulighetene. Dette resulterte i ymse hobbyprosjekter og de med god hukommelse husker kanskje at Kinect blant annet ble testet som et verktøy i medisinske operasjoner.
I stedet for å rettsforfølge disse talentfulle personene har Microsoft heller latt seg inspirere og nå har de til og med lansert det de kaller The Kinect Business Programme - en kampanje der de inviterer en rekke store selskaper til å utforske mulighetene til Kinect-teknologien.
Hensikten med kampanjen er å utvikler egne Kinect-baserte applikasjoner for forskjellige bransjer, som ifølge Microsoft ikke bare kan forbedre produktiviteten til selskapene, men potensielt revolusjonere dem.
Så langt skal i overkant av 200 selskaper verden over ha sluttet seg til ordningen, deriblant store firmaer som bilprodusenten Toyota, handelsselskapet Houghton Mifflin Harcourt og agentbyrået Razorfish.
Kinect Business Programme er foreløpig bare et pilotprosjekt men dersom prosjektet høster frukter ønsker Microsoft å utvide ordningen i fremtiden.