Britisk spillbransje lanserer retningslinjer for lootbokser

Det er fastsatt 11 prinsipper som skal beskytte forbrukerne bedre mot den omdiskuterte "gamblingen".
Tekst: Ben Lyons
Publisert 2023-07-18

Det føles som om det ikke går en dag uten en eller annen form for loot box-kontrovers. Det britiske organet for spill og interaktiv underholdning, UKIE, har nå publisert et nytt sett med retningslinjer som er vedtatt av en del av den britiske spillbransjen i håp om å beskytte forbrukerne bedre mot loot boxes.

Det fullstendige settet med prinsipper består av 11 punkter som alle er utformet for å hindre mindreårige i å få tilgang til loot boxes uten samtykke fra voksne, og for å gjøre det tydeligere hva loot boxes er og hvordan de fungerer gjennom et nytt sett med offentlige kampanjer. I tråd med dette lanseres det denne måneden en treårig informasjonskampanje til en million pund, der blant annet kringkasteren Judi Love deltar.

Dette kommer i tillegg til arbeidet med å gjøre loot boxes mer transparente, det vil si å gjøre det klart hva forbrukerne kan kjøpe og hvilke sjanser de har for å få varen.

Disse retningslinjene er fastsatt av Technical Working Group, et organ som opprinnelig ble opprettet av Department for Culture, Media and Sport. Du kan se de 11 prinsippene i sin helhet nedenfor.


Tilrettelegge for teknologiske kontroller som effektivt hindrer personer under 18 år i å skaffe seg en Loot Box uten samtykke eller kunnskap fra foreldre, omsorgspersoner eller foresatte.
Øke bevisstheten om og bruken av teknologiske kontroller hos alle spillere, foreldre, omsorgspersoner og foresatte gjennom regelmessig kommunikasjon, med en målrettet offentlig informasjonskampanje som starter i juli.
Opprette et ekspertpanel for alderssikring i spillbransjen. Gruppen skal møtes jevnlig for å utvikle og dele beste praksis, holde seg oppdatert på den teknologiske utviklingen og utforske muligheter for å utvikle bedre systemer, samarbeide med relevante tilsynsmyndigheter og beslutningstakere der det er nødvendig, samt rådføre seg med spillere, foreldre, foresatte og tredjepartsorganisasjoner.
Opplyse om forekomsten av loot boxes før kjøp og nedlasting av et spill, slik at spillerne kan ta informerte valg.
Gi tydelig informasjon om sannsynligheten, slik at spillerne enkelt kan få tilgang til klar og enkel informasjon om sannsynligheten for at de vil motta bestemte virtuelle gjenstander eller kategorier av virtuelle gjenstander eller andre elementer i en loot box før de kjøper eller åpner den. Spillerne bør også informeres om at opplysningene deres brukes til å påvirke spillopplevelsen med betalte loot boxes, og få relevant informasjon om dette.
Utforme og presentere Loot Boxes på en måte som er lett forståelig for spillerne, og som fremmer rettferdig og ansvarlig spilling.
Støtte implementeringen av rammeverket for videospillforskning for å legge til rette for datadrevet videospillforskning av bedre kvalitet som følger prinsippene for åpen forskning og samtidig respekterer personvern og konfidensialitet.
Fortsette å bekjempe uautorisert eksternt salg av gjenstander fra Loot Boxes for ekte penger, og fortsette å investere i beskyttelse av immaterielle rettigheter for å bekjempe slikt salg.
Innføre lempelige refusjonsregler for direkte kjøpte Loot Boxes eller kjøpt valuta i spillet som brukes til å kjøpe Loot Boxes, der utgiftene har blitt brukt uten foreldrenes samtykke eller kunnskap, med tydelige kontaktveier til kundeservice.
Forhåndsbeskyttelse for alle spillere. Medlemmene i arbeidsgruppen har forpliktet seg til å gi alle spillere informasjon om hvordan de kan spille på en ansvarlig måte og håndtere utgiftene til loot boxes på en effektiv måte. Gruppen vil fortsette å samarbeide med tredjepartsorganisasjoner, spillere, foreldre og akademia for å dra nytte av deres erfaringer og kunnskap, inkludert ny forskning som utvikles gjennom rammeverket for videospillforskning.
Samarbeide med britiske myndigheter og andre relevante interessenter for å måle effekten av disse prinsippene etter en passende implementeringsperiode på 12 måneder. Medlemmene i arbeidsgruppen forplikter seg til å foreta en periodisk gjennomgang av disse tiltakene etter at de er iverksatt, sammen med britiske myndigheter, for å evaluere tiltakene, vurdere effektiviteten av offentlige informasjonskampanjer og ta hensyn til ytterligere teknologisk innovasjon i sektoren.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake