Det er ingen overdrivelse å si at de aller fleste spillentusiaster venter i spenning på det neste kapittelet i Half-Life-serien, men like fullt raser årene forbi uten ny informasjon fra utvikler Valve.
Årsaken? Folkene hos Valve er ganske enkelt redde for å love noe de ikke klarer å holde, nettopp fordi så mange fans har mer Half-Life øverst på ønskelista:
- Hvis du ser på alle foruminnleggene om Half-Life 2 ser du at det tydeligvis tok oss mellom 50 og 60 år å fullføre spillet. Vi prøver derfor å være litt forsiktige med å love noe for tidlig, slik at folk ikke skal bli skuffet. Vi reagerer mer i motsatt retning på all interessen, ved å ta et skritt tilbake og holde ting utenfor søkelyset slik at folk ikke tar helt av, forklarer Valve-sjef Gabe Newell i et intervju med Penny Arcade.
Mens han holder tett om Half-Life 3 snakker imidlertid Newell gjerne om utviklingen i spillbransjen, og under intervjuet overrasket han alle da han forklarte at Valve ikke er fremmed for å lage egen maskinvare dersom det blir nødvendig.
Mange anklager nemlig konsollene for å bremse innovasjonen og utviklingen i bransjen, ettersom spillskapere begrenses av kreftene man finner i konsollene til enhver tid.
Valve har imidlertid alltid vært opptatt av å drive utviklingen fremover, og dersom PC-plattformen skulle sakke akterut vil Valve vurdere å utvikle egen maskinvare for å holde tempoet oppe:
- Hvis vi blir nødt til å selge maskinvare, så gjør vi det. Vi har ingen grunn til å tro at vi ville vært flinke til det, men dersom det blir nødvendig for å holde igang innovasjonen, og vi trenger det for å skape de prosjektene vi ønsker, så vil vi utvikle og selge egen maskinvare, avslutter Newell.