Derfor er det tyst om Half-Life 3

Valve er redde for å love noe for tidlig
Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2012-02-21

Det er ingen overdrivelse å si at de aller fleste spillentusiaster venter i spenning på det neste kapittelet i Half-Life-serien, men like fullt raser årene forbi uten ny informasjon fra utvikler Valve.

Årsaken? Folkene hos Valve er ganske enkelt redde for å love noe de ikke klarer å holde, nettopp fordi så mange fans har mer Half-Life øverst på ønskelista:

- Hvis du ser på alle foruminnleggene om Half-Life 2 ser du at det tydeligvis tok oss mellom 50 og 60 år å fullføre spillet. Vi prøver derfor å være litt forsiktige med å love noe for tidlig, slik at folk ikke skal bli skuffet. Vi reagerer mer i motsatt retning på all interessen, ved å ta et skritt tilbake og holde ting utenfor søkelyset slik at folk ikke tar helt av, forklarer Valve-sjef Gabe Newell i et intervju med Penny Arcade.

Mens han holder tett om Half-Life 3 snakker imidlertid Newell gjerne om utviklingen i spillbransjen, og under intervjuet overrasket han alle da han forklarte at Valve ikke er fremmed for å lage egen maskinvare dersom det blir nødvendig.

Mange anklager nemlig konsollene for å bremse innovasjonen og utviklingen i bransjen, ettersom spillskapere begrenses av kreftene man finner i konsollene til enhver tid.

Valve har imidlertid alltid vært opptatt av å drive utviklingen fremover, og dersom PC-plattformen skulle sakke akterut vil Valve vurdere å utvikle egen maskinvare for å holde tempoet oppe:

- Hvis vi blir nødt til å selge maskinvare, så gjør vi det. Vi har ingen grunn til å tro at vi ville vært flinke til det, men dersom det blir nødvendig for å holde igang innovasjonen, og vi trenger det for å skape de prosjektene vi ønsker, så vil vi utvikle og selge egen maskinvare, avslutter Newell.

Bransjeguruen Gabe Newell har anlagt skjegg den siste tiden, trolig fordi Gordon Freeman har det.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake