Når det gjelder spill til flere plattformer mener mange at Xbox 360-versjonen ofte er hakket hvassere, til tross for at Playstation 3 har mer prosessorkraft.
Årsaken til dette skal være at Sony har laget et eget programmeringssystem til Playstation 3, mens Xbox 360 basere seg på velkjente DirectX.
Skal man tro Sony Computer Entertainment America-sjef Andrew House vil denne problematikken imidlertid ikke gjøre seg gjeldende for den nye Playstation Vita-konsollen, som angivelig er langt lettere å utvikle spill til:
- Vi har bygd opp et langt lettere system for utvikling sammenliknet med tidligere plattformer. Vi ønsker å oppfordre til eksperimentering, og kombinert med muligheten for digital distribusjon har vi senket risikoen ved å tenke nytt, ettersom man ikke må investere i et lager av fysiske kopier. Forhåpentligvis vil dette oppmuntre utviklere til å se nye veier og ta noen risikoer, forklarer House.
Dette budskapet står imidlertid stikk i strid med ryktene om at flere japanske utviklere skal ha forlatt PS Vita-konsollen, til fordel for Nintendos 3DS-konsoll. Disse skal imidlertid først og fremst ha reagert på det skuffende salget, og ikke programmeringssystemet.
Om den nye kraftpluggen får en etterlengtet opptur etter den europeiske/amerikanske lanseringen, som for øvrig er i morgen, gjenstår å se.
Skal du skaffe deg en PS Vita i morgen?