Den profilerte spillskaperen David Braben, som blant annet stod bak de klassiske 80-tallsspillene Elite og Virus, mener bruktspillsalget dreper kjernespillene i bransjen. Det kom frem under et intervju med Gamasutra:
- Hvis du er litt brutal i tankegangen er hovedproblemet bruktspillsalget. Brukte spill har virkelig drept kjernespillene. I noen tilfeller har de tatt livet av dem fullstendig. Jeg vet om utgivere som har stoppet spill under utvikling fordi de fleste av butikkene ikke bestiller nye forsendelser etter lanseringen. Disse butikkene er mest avhengig av bruksalget, forklarer Braben.
Videre påpeker han at spill for én spiller er spesielt rammet av dette problemet, ettersom holdbarheten for nettspill varer lenger. Mange venter også med å kjøpe spill til de dukker opp i bruktspillhylla, og da går utviklerne glipp av et potensielt salg:
- Spesielt spill for én spiller lider av dette. Disse havner raskere i brukspillhylla, noe som betyr at man er langt mer avhengig av bra salg innledningsvis. Det er en veldig stor risiko å ta. Jeg mener, at spill solgte godt pleide å være en bra ting, men nå til dags selger mange dag én-kjøpere spillene sine når de har fullført dem, fortsetter Braben.
Og han gir seg ikke der, han mener nemlig at prisen på nye spill holdes oppe ene og alene på grunn av bruktspillsalget:
- Folk kommer til å si at de har kjøpt spillene og kan gjøre hva de vil med dem, men problemet er hva som holder prisen for nye spill oppe. Prisene ville ha dalt for lenge siden dersom bransjen hadde fått en del av inntektene fra bruktspillsalget. Utviklere og utgivere trenger disse midlene for å kunne fortsette produksjonen av kvalitetsspill, og som et resultat ser vi færre og færre av dem, avslutter.
Selv om Braben har et poeng her, kjenner ikke vi i Gamereactor oss igjen i påstanden om at kvalitetsspillene har blitt færre. Hva synes dere?