Nightdive Studios: Remasteren av Dark Forces var uvanlig vanskelig å jobbe med

Det var likevel én faktor som gjorde det hele litt enklere fra starten av.
Tekst: Olof Westerberg
Publisert 2023-11-14

Den 28. februar har vi en, hvis vi skal gå etter fortjeneste, sannsynligvis veldig kul remaster av det 28 år gamle førstepersonsskytespillet Star Wars: Dark Forces å se frem til. Utviklerne er remake-/remasterkongene i Nightdive Studios, som har mange år på baken nå, men ifølge et nylig intervju med PCGamer var utviklingen av Kyle Katarns første eventyr likevel en utfordring.

Max Waine, prosjektleder hos Nightdive:

"Dark Forces har vært vanskelig å endre, rent teknisk, fordi det er veldig overdesignet [...] Det var mange små detaljer i hvordan LucasArts gjorde ting på den tiden som gjorde det ekstra vanskelig. [...] De klarte å gjøre multi-threading effektivt ved hjelp av et task-system på midten av 1990-tallet. Vi måtte bruke sofistikerte, moderne teknikker for å få det til å fungere på en god måte, samtidig som vi beholdt den samme grunnideen."

Men det var én faktor som gjorde det enklere helt fra starten av:

"[i motsetning til] andre prosjekter fikk vi kildekoden fra starten av."

Dessverre tok ikke problemene slutt der. Menysystemet og brukergrensesnittet viste seg å være vanskelig å oversette til konsollstandard med en håndkontroll i stedet for mus og tastatur:

"Den andre tingen som har vært vanskelig å modernisere på en hensiktsmessig måte, er brukergrensesnittet de hadde, når det gjelder menyer og slikt, fordi alle menyene er musestyrte i originalen [...] Det var ganske vanskelig å finne en passende balanse som føles tro mot hvordan originalmenyene er, samtidig som de kan fungere med en kontroller."

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake