Hvis du er aktiv bruker av Valves Steam-tjeneste har du helt sikkert lagt merke til de omfattende salgskampanjene i julen og de andre høytidene.
Mens PC-spillerne jubler over det store avslagene, som ofte strekker seg helt til 70 og 80 prosent, rister Good Old Games- sjef Guillaume Rambourg oppgitt på hodet over Valves praksis. Han mener nemlig at de store salgene skader bransjen som helhet:
- Å selge spill med så mye avslag, ofte oppimot 80 prosent, sender et uheldig budskap til spillerne. Man sier på en måte at spillet ikke er verdt all verden, forklarer Rambourg.
- Du kan selvsagt skape tusenvis av salg når spillet er billig, men du skader verdien til produktet på lang sikt. Folk vil rett og slett heller vente på neste salgsperiode fremfor å kjøpe til fullpris. Å kutte prisen på spillet er lett. Å forbedre kvaliteten på innholdet for hver lansering er langt mer ambisiøst, fortsetter han.
Samtidig påpeker Rambourg at salgene kan ha en dårlig effekt selv på de som kun handler spill på avslag, da de ikke klarer å begrense seg:
- Vi kjenner alle folk som bruker mer penger på spill hver måned enn de egentlig har lyst til, rett og slett fordi så mange spill selges så billig, avslutter Rambourg.
De ordinære Steam-prisene, som ligger et godt stykke over butikkprisene, ser ikke Rambourg ut til å ha noe problem med.