Det snakkes mye om kunstig intelligens for tiden, ettersom teknologien har tatt enorme steg i løpet av de siste årene. At den kommer til å bli implementert i spillutvikling (i langt større grad enn den allerede er) er nok noe de fleste forventer, men hvordan skal den egentlig brukes?
Tim Stuart, økonomidirektør i Xbox, har nå delt noen eksempler på nettopp dette i et intervju med TechRaptor, og sier at det kan føre til en smidigere arbeidsflyt, bedre oversettelser og færre feil:
"På utviklersiden kan du tenke på de mange millioner dollarene som brukes på lokalisering og manus i et spill, hvordan du tenker på spillere som beveger seg fra punkt A til punkt B, og du har ikke-spillerkarakterer som har dialog.
AI kan ta seg av alt dette. Nå kan du si: "Jeg vil at spilleren skal komme seg fra A til B", og i stedet for å måtte skrive tusenvis av linjer med skript eller kode, kan du bare få AI-en til å ta deg fra A til B. Ting som lokalisering og å sette ting på nye språk.
Når vi tenker på spilltesting, kan en million AI-roboter kjøre gjennom et nivå i Minecraft og finne ut hvor spillerne setter seg fast, hvor de bruker penger, hvordan de tenker om nivået. Så dette er - spøkefullt ment - banebrytende for utviklerne."
Microsoft er et av de selskapene som har investert mest i AI, men det vil nok ta et par år før vi ser noen dramatiske endringer i spillutviklingen.