I etterkant av fjorårets tragiske terroraksjon i Oslo og på Utøya har debatten om spillvold og dens påvirking på spillerne blusset opp.
I staren av den pågående rettsaken var spill som Call of Duty og World of Warcraft sentrale temaer, da Breivik påstod at han hadde brukt disse spillene i forberedelsene til terroraksjonen. Mer spesifikt brukte han en påstått avhengighet av World of Warcraft som et skalkeskjul for lav sosial aktivitet, mens Call of Duty ble brukt til skytetrening.
Disse uttalelsene vakte oppsikt både blant pressen og den generelle befolkningen, og mange satte spørmålstegn ved disse spillene og ved spillvold generelt.
I et intervju med Desk.no har spillforsker Faltin Karlsen ved Norges Informasjonsteknologiske Høgskole imidlertid forklart at skadevirkningene av voldelige spill ikke er så klare som de har blitt fremstilt i meda:
- Alle medier gir folk erfaringer og opplevelser. Dataspill skiller seg ikke fra andre medier i det henseende. Erfaringer fra spill er også erfaringer. Men forskning viser at folk ofte fortolker medier svært forskjellig, forklarer Karlsen.
- Hva slags hensikt en person har for å lese en bok, høre på musikk eller spille et spill, kan være vesentlig for å forstå hvordan mediet fortolkes. Dataspill er ikke drapssimulatorer som lærer ellers fredelige folk å ta liv, som noen synes å tro. Man vet på den annen side at voldelige personer ofte tiltrekkes av voldelig medieinnhold i filmer og spill nettopp fordi det tematiserer noe de har interesse for i utgangspunktet, fortsetter Karlsen.
På spørsmål om spillpåvirkning på det generelle plan viser Karlsen til en undersøkelse gjort av det svenske medierådet i fjor:
- Etter gjennomgang av 106 studier konkluderte de med at det ikke finnes noen klare indikasjoner på sammenheng mellom bruk av medievold og faktisk vold, men de fant støtte i hypotesen om at aggressive personer ofte oppsøker medier med voldelig innhold. Det klareste funnet var at bakenforliggende faktorer av psykososial karakter og familieforhold påvirker både aggresjon og preferanser for dataspillvold. Hypotesen om at folk med spesielle personlighetstrekk blir mer påvirket av vold enn majoriteten, ble vurdert som for dårlig utforsket, utdyper Karlsen.
På bakgrunn av disse funnene har Karlsen en klar oppfordring til foreldre med barn som spiller dataspill:
- Det er viktig at foreldre deltar i barnas mediehverdag, og setter seg inn i hva slags spill de spiller. De aller fleste barn har ikke noe problem med å skille fiksjon fra virkelighet, men det er likevel viktig at foreldrene markerer riktig holdninger til vold, avslutter Karlsen.
Eksperten har talt, men vi ønsker også å høre våre kjære Gamereactor-leseres syn på saken. Hvilke erfaringer har dere gjort dere i forhold til spillmediet som påvirkende faktor til vold? Del gjerne synspunktene i kommentarfeltet...