Xiaomi er kjent for et bredt spekter av teknologi, enten det dreier seg om telefoner, nettbrett eller smarthusutstyr. Nå er den kinesiske teknologigiganten også på vei inn i elbilbransjen, og under et nylig EV Technology Launch-arrangement har Xiaomi løftet på teppet for det som blir kalt SU7-bilen.
Denne elbilmodellen beskrives som en "høytytende miljøteknologisk sedan i full størrelse", en bil som har som mål å "flytte grensene for ytelse, økosystem og mobilt smartrom"." Dette kan virke som en stor påstand, men Xiaomi går også lenger og legger til at de har til hensikt å bli en av de fem største globale bilprodusentene i løpet av de neste 15 til 20 årene, og at de ved hjelp av sin ekspertise i andre teknologisektorer har til hensikt å "omdefinere bilindustrien fullstendig".
I tillegg til SU7 har Xiaomi vist frem glimt av ny elbilteknologi som de har jobbet med, blant annet to V6-motorer og en enkelt V8-motor som går under navnet HyperEngine E-motors. Den nye batteriteknologien som skal drive disse bilene, hevdes dessuten å gi en ytelsesforbedring på 24,4 % sammenlignet med andre batterier, samtidig som den har en teoretisk rekkevidde på opptil 1200 km.
Xiaomis kommende biler vil også ha systemer for autonom kjøring og en smart kupé med en 16,1-tommers 3K-sentralkonsoll, en enorm 56-tommers HUD-skjerm og et 7,1-tommers roterende dashbord. Operativsystemet vil til og med støtte bruk av over 5000 applikasjoner.
Det er uklart når SU7 vil debutere for fullt, men Xiaomi har uttalt at bilen vil ha en toppfart på 265 km/t og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 2,78 sekunder.