Sony har aldri vært kjent for sine lettleste pressemeldinger, men denne må få en eller annen pris:
"Sony Corporation kunngjør utviklingen av et system for skaping av romlig innhold, utstyrt med høykvalitets XR Head-Mounted Display og kontrollere dedikert til interaksjon med 3D-objekter."
Så hva er det? Vel, det er et hodesett utviklet for å skape 3D-innhold. Det har 4K OLED-mikroskjermer og videogjennomsiktsfunksjon, kombinert med et par kontrollere som er "optimalisert for intuitiv interaksjon med 3D-objekter og presis peking". Den er ment for både industriell bruk og produksjon av hjemmeunderholdning. Ved lansering vil den være eksklusiv for en forretningsplattform som drives av Siemens.
Nøyaktig pris og lanseringsdato er ikke 100 % på plass, men "senere i 2024" er det mest presise vi kan få.
Det har romlig gjenkjenning med seks kameraer og sensorer, og systemet har en ringkontroller "som gjør det mulig for brukerne å intuitivt manipulere objekter i det virtuelle rommet, samt en pekekontroller som muliggjør presis peking, slik at skapere kan skape i det virtuelle rommet med kontrollere og tastaturer, mens de har på seg den hodemonterte skjermen".
Dette betyr at skaperne vil se 3D-modeller i ekte størrelse i et XR-miljø (Extended Reality) via den høyoppløselige skjermen, og at de kan lage og endre 3D-modeller i dette miljøet.
Dette kan blant annet brukes i næringslivet til å lage 3D-modeller med støtte for ekstern sanntidsgjennomgang fra andre steder. Enheten bruker Snapdragon XR2+ Gen 2-plattformen.
Prisene vil trolig ligge på småbilnivå, ettersom hovedmålgruppen forventes å være de som har råd til å leke seg med denne typen banebrytende teknologi.