I en sjokkerende vending er Twitch nå det siste selskapet som står overfor masseoppsigelser. Etter et svært tøft 2023 for jobbsikkerheten i videospillbransjen, har 2024 startet like tøft, med oppsigelser iUnity nylig, og nå mister også rundt en tredjedel av de ansatte på Twitch jobben.
I et blogginnlegg fra Twitch CEO Dan Clancy, som kom i form av en intern e-post som ble delt med de ansatte, ble det avslørt at rundt 500 jobber er blitt kuttet hos livestreaming-selskapet, noe som tilsvarer rundt en tredjedel av den totale arbeidsstyrken.
Når det gjelder hvorfor dette skjer, står det i e-posten: "I løpet av det siste året har vi jobbet for å bygge en mer bærekraftig virksomhet, slik at Twitch vil være her i det lange løp, og i løpet av året har vi kuttet kostnader og tatt mange beslutninger for å bli mer effektive. Til tross for denne innsatsen har det dessverre blitt klart at organisasjonen vår fortsatt er betydelig større enn den trenger å være med tanke på størrelsen på virksomheten vår."
E-posten fra Clancy fortsetter: "I fjor betalte vi ut over 1 milliard dollar til strømmere. Så selv om Twitch-virksomheten fortsatt er sterk, har organisasjonen i lengre tid vært dimensjonert ut fra hvor vi optimistisk forventer at virksomheten vår vil være om tre år eller mer, ikke hvor vi er i dag. I likhet med mange andre selskaper i teknologibransjen dimensjonerer vi nå organisasjonen basert på virksomhetens nåværende størrelse og konservative prognoser for hvordan vi forventer å vokse i fremtiden."
Beslutningen om å kutte jobber ser ikke ut til å være en beslutning som bare gjelder Twitch, ettersom Prime Video, en annen underholdningssektor i porteføljen til Amazon, også har blitt møtt med store oppsigelser. Ifølge Reuters skal hundrevis av jobber ha blitt kuttet i hele streaming- og produksjonsselskapet, og dette har også rammet Amazon MGM Studios.
Det er ikke spesifisert nøyaktig hvor mange jobber i denne divisjonen som har gått tapt, men VP for Prime Video og Amazon MGM Studios, Mike Hopkins, har uttalt: "Vi har identifisert muligheter til å redusere eller avvikle investeringer på visse områder, samtidig som vi øker investeringene og fokuserer på innholds- og produktinitiativer som gir størst effekt."
Det er ingen tvil om at denne utviklingen betyr at vi går et utfordrende år i møte når det gjelder jobbsikkerhet i underholdningsbransjen.