Den neste store utfordringen for teknologiselskaper er tilsynelatende å gjøre luftfarten mer tilgjengelig. For mange ser dette ut til å dreie seg om konseptet med små passasjerfly som VTOL-fly, og Hyundai har jobbet hardt med å utvikle og forbedre denne teknologien i årevis.
På CES-messen i 2020 viste de frem S-A1 VTOL, og nå, fire år senere på CES 2024, har de vist frem etterfølgeren, S-A2 eVTOL. Farkosten er konstruert for en pilot og fire passasjerer, og er neste skritt på veien mot en fullskala kommersiell debut i 2028.
Det sies at S-A2 er i stand til å fly i 120 mph i rundt 1 500 fots høyde. Fartøyet er også designet for turer på rundt 25-40 miles, noe som betyr at du ikke kan forvente at dette passasjerflyet vil ta deg mellom New York City og London med det første. Den bruker åtte rotorer som kan vippes rundt for å generere oppdrift og fremdrift, og det sies at den er like stille som en oppvaskmaskin når den er i drift, med et lydnivå på 45-65 dB.
Ettersom S-A2 fortsatt er under utvikling og arbeider for å oppnå sikkerhets- og passasjersertifiseringer, vil vi utvilsomt få se flere versjoner av dette fartøyet i årene som kommer, før det sannsynligvis vil bli presentert på CES-messen i 2028.