90 % av fjorårets spillsalg på Xbox var digitalt

PlayStation og Nintendo lå betydelig lavere.
Tekst: Marcus Persson
Publisert 2024-01-30

En av forrige ukes største snakkiser var utvilsomt Microsofts oppsigelse av nesten 2000 ansatte, og (hvis ryktene stemmer) nedleggelsen av avdelingen som håndterer fysiske spillanseringer. Kanskje ikke helt overraskende med tanke på bransjesladderet som har gått om at neste Xbox blir heldigital - noe som nå også støttes av statistikk.

Av alt spillsalg på Xbox i fjor var 90 % digitalt, noe som betyr at bare ett av ti spill ble solgt på på blu-ray. Kanskje er det ikke så rart at Microsoft skifter fokus til digital distribusjon - kundene har jo tydeligvis stemt med lommeboken. Kampen mellom det fysiske og det digitale er avgjort, og folk gidder tydeligvis ikke lenger å fomle med plater.

Bransjeanalytiker Mat Piscatella uttaler: "Fra Circanas detaljhandelssporingstjeneste - I USA i 2023 utgjorde fysiske utgifter til programvare for Nintendo-plattformer mer enn halvparten av de totale utgiftene til fysisk programvare. Fysiske utgifter til programvare for Xbox-plattformer utgjorde mindre enn 10 % av de totale fysiske utgiftene."

Digitalt er rett og slett mer praktisk, selv om du teknisk sett ikke eier spillene. Et faktum som i økende grad ikke ser ut til å spille noen rolle for folk flest. Ser man derimot på Nintendo og PlayStation, er tallene markant annerledes, der det fysiske salget utgjør henholdsvis 50 % og 40 %. Så spørsmålet er: Hvorfor er forskjellene så store mellom plattformene? Game Pass?

Hva tror du, hvorfor er digitalt salg mye vanligere på Xbox enn på PlayStation og Nintendo?

<bild></bild>

Takk, ResetEra.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake