DirectX-støtte til Windows Phone 8

Microsoft presenterer det nye systemet
Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2012-06-21

I går kveld presenterte Microsoft for første gang deres kommende Windows Phone 8-system, og for spillentusiaster stjal én nyhet det meste av oppmerksomheten.

Det nye systemet vil nemlig la utviklerne skrive såkalt native-programmeringskode, slik at programmene kjører direkte på telefonens maskinvare. I Windows Phone 7-systemet foregikk denne kommunikasjonen gjennom et eget fortolkningsprogram innebygget i operativsystemet. Samtidig vil de nye telefonene ha full støtte for det velbrukte DirectX-grensesnittet.

Dette betyr i praksis at utvikling av både spill og apper til telefonene ikke vil skille seg nevneverdig fra utvikling av programvare til Windows-plattformen. Det vil også bli forholdsvis enkelt å konvertere eksisterende Windows-produkter slik at de også fungerer på telefonene.

Samtidig vil alle Windows Phone 8-modeller har prosessorer med minst to kjerner, og en oppløsning på minimum 800x480 piksler. Windows Phone 8-systemet har dessuten støtte for skjermoppløsninger opptil 1280x768 piksler, og apper og spill designet for Windows Phone 7 vil lett kunne bli oppskalert og tilpasset det nye systemet.

Eller ble en hel del andre godbiter også presentert, du finner en hendig oversikt over det viktigste hos TechRadar.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake