I går kveld presenterte Microsoft for første gang deres kommende Windows Phone 8-system, og for spillentusiaster stjal én nyhet det meste av oppmerksomheten.
Det nye systemet vil nemlig la utviklerne skrive såkalt native-programmeringskode, slik at programmene kjører direkte på telefonens maskinvare. I Windows Phone 7-systemet foregikk denne kommunikasjonen gjennom et eget fortolkningsprogram innebygget i operativsystemet. Samtidig vil de nye telefonene ha full støtte for det velbrukte DirectX-grensesnittet.
Dette betyr i praksis at utvikling av både spill og apper til telefonene ikke vil skille seg nevneverdig fra utvikling av programvare til Windows-plattformen. Det vil også bli forholdsvis enkelt å konvertere eksisterende Windows-produkter slik at de også fungerer på telefonene.
Samtidig vil alle Windows Phone 8-modeller har prosessorer med minst to kjerner, og en oppløsning på minimum 800x480 piksler. Windows Phone 8-systemet har dessuten støtte for skjermoppløsninger opptil 1280x768 piksler, og apper og spill designet for Windows Phone 7 vil lett kunne bli oppskalert og tilpasset det nye systemet.
Eller ble en hel del andre godbiter også presentert, du finner en hendig oversikt over det viktigste hos TechRadar.