Mens Nintendos Satoru Iwata mener forskjellene mellom Wii U og de neste konsollene fra Microsoft og Sony blir små, mener Microsoft-visepresident Phil Spencer det blir langt mer naturlig å sammenligne Wii U med dagens Xbox 360-konsoll:
- De bygger opp en plattform som i bunn og grunn ikke er noe mer enn en 360. Hvertfall hvis man tenker på grafikkapasiteten. Samtidig har de åpnet en dør som gjør det mulig videreføre dagens spillutvalg til den nye konsollen. Det vil være lett og ta med 360-spill til Wii U, forklarer Spencer.
Likhetene mellom de to konsollene stopper imidlertid ikke der, og Spencer tar også opp Pro-kontrolleren Nintendo annonserte på E3:
- Jeg synes Pro-kontrolleren er et fornuftig trekk for plattformen de har bygget opp. De har flyttet knappene litt rundt, og skapt en kontroller som føles ganske lik 360-kontrolleren. Jeg kan skjønne hvorfor de har valgt å gjøre dette, fortsetter Spencer.
Samtidig har han gode ting å si om de mindre tradisjonelle spillene Nintendo har vist frem, som lener seg mer på den nye Game Pad-kontrolleren:
- Et av spillene jeg likte godt var Zombi U. Det fikk jeg også muligheten til å prøve. Jeg synes spillet fungerte veldig bra, og jeg så hvordan bruken av en ekstra skjerm kan være nyttig, avslutter Spencer.
Mens likhetene mellom Wii U og Xbox 360 er mange den ene veien, kan det samme sier om Wii U-gamepaden og Microsofts Smartglass-løsning (streaming mellom konsollen og trådløse enheter). Spørsmålet man imidlertid kan stille seg er hvorvidt man har behov for begge konsoller?