Rockstar, Mojang, Activision Blizzard, Epic Games, Roblox med flere har blitt saksøkt for å ha gjort spillene sine for avhengighetsskapende. Flere klager har kommet fra hele USA, rettet mot spillutviklere som angivelig utnytter spillere.
I et søksmål fra Arkansas (takk, PCGamer) hevdes det at en kvinne har sett en kraftig forverring i sønnens oppførsel etter at han begynte å spille vanedannende dataspill. Hun la først merke til denne atferden da han var 12 år gammel. I dag er sønnen 21 år og bruker angivelig 350 dollar i måneden på spill, har droppet ut av skolen, fått diagnosen depresjon og angst og opplever abstinenssymptomer som resulterer i "raseri, sinne og fysiske utbrudd."
I søksmålet hevdes det at det er skaperne som er ansvarlige for skadene som er forårsaket av deres forsømmelige design, men spillutviklerne har ikke tenkt å legge seg flate. Argumentet deres er at det at de synes at spillene deres er for underholdende, ikke er en grunn til å stenge dem ned.
Mange spill i dag belønner deg både for tiden du bruker på dem og for dine generelle ferdigheter. Fortnites battle pass krever for eksempel at du fortsetter å spille, i fare for å miste de dyrebare skinnene på slutten av belønningsbanen.
Det er selvsagt ikke alle som prøver å stemple spill som avhengighetsskapende. I en uttalelse fra Entertainment Software Association fremheves det hvordan spill skaper mangfoldige og positive opplevelser for spillerne:
"Videospill er blant de mest dynamiske og mest populære underholdningsformene i verden. Vi prioriterer å skape positive opplevelser for hele spillersamfunnet og tilbyr brukervennlige verktøy for spillere, foreldre og omsorgspersoner for å håndtere mange aspekter ved spillingen. Påstander som sier noe annet, har ikke rot i virkeligheten og ignorerer det faktum at milliarder av mennesker over hele verden, i alle aldre og med ulik bakgrunn, spiller dataspill på en sunn og balansert måte."
Hva synes du om gaming og anklagene som søksmålene retter mot det?