"Markedsføringen er død", sier Larians forlagsdirektør

"Det finnes ingen kanaler lenger - det fungerer ikke", sier Michael Douse.
Tekst: Alex Hopley
Publisert 2024-04-26

Markedsføring av spill er helt klart annerledes enn det var for mange år siden. Siden så mange spillere er aktive forbrukere, det vil si at de ofte har øret mot bakken og vet hva de liker, kan det være vanskelig å få noen til å kjøpe noe med en bussannonse eller TV-reklame.

Dette er en oppfatning som deles av Michael Douse i Larian. Utgivelsesdirektøren for Baldur's Gate III -utvikleren skisserte sin mening når han snakket med PC Gamer. "Markedsføring er død. Det er det virkelig - jeg kan sikkerhetskopiere denne dritten, mann, " begynte han.

"Det finnes ingen kanaler lenger - det fungerer ikke. Før hadde vi markedsføring, kommunikasjon og PR. Markedsføring var i bunn og grunn en detaljhandelsteori - du prøvde å få boksen din på riktig sted i butikkhyllen, og du hadde partnerskap med detaljhandelen. Disse rørledningene er borte. Nå har du internett. Ingen ser på annonser lenger ... alle kanalene som vi vanligvis markedsfører gjennom, er ikke lenger levedyktige," fortsetter han. "Så deres funksjon er også redusert av det faktum at spillerne bare ønsker å bli snakket til. De vil ikke bli lurt - de vil bare vite hva du lager, hvorfor du lager det og hvem det er til."

Vi ser fortsatt mye reklame i dag, men det føles ofte som om spillerne allerede følger med på hvilke utviklere, utgivere og sjangre de ønsker å se på forhånd. Å få noe til å virkelig krysse barrierer på samme måte som en Baldur's Gate III er ganske sjeldent i dag, men det kan gjøres.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake