Xbox Rare Achievement-lyden kunne ha vært veldig annerledes

Microsoft hadde åpenbart flere alternativer før de bestemte seg for det vi nå er vant til.
Tekst: Jonas Mäki
Publisert 2024-04-29

I dag er Achievements-konseptet allemannseie, og nesten alle store spillplattformer har et lignende konsept. Faktisk var det Microsoft som startet det hele med lanseringen av Xbox 360, som hadde Achievements helt fra starten i 2005.

På grunn av populariteten introduserte Valve en kopi to år senere, og året etter fulgte Sony etter med Trophy-systemet, og siden den gang har det blitt mer eller mindre standard. Men konseptet har fortsatt å utvikle seg, og et av de nye tilskuddene er de såkalte Rare Achievements, en lyd som gjør mange litt ekstra glade når den dukker opp på skjermen.

Men faktum er at det kunne ha hørtes helt annerledes ut. Via Instagram deler den tidligere Xbox-ansatte Larry "Major Nelson" Hryb en tidlig prototype-lyd, og skriver:

"Da jeg jobbet med Xbox Rare Achievement-lyden, gikk vi gjennom ganske mange iterasjoner. Dette var en av dem vi forkastet."

Du kan høre hvordan det kunne ha hørtes ut i Instagram-innlegget nedenfor, og hvis du trenger en påminnelse om hvordan Rare Achievement-lyden faktisk høres ut, kan du lytte her.

<social>https://www.instagram.com/reel/C6R-LLpAIbA/</social>

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake