- Spillbransjen må vokse opp

David Cage er lei av monstre og zombier
Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2012-08-17

Quantic Dream-sjef David Cage har høstet mange gode ord for sitt unike Playstation 3-spill Heavy Rain fra 2010, og nå jobber han og resten av studioet med det lovende Beyond: Two Souls.

I likhet med Heavy Rain tar Beyond: Two Souls opp mer voksne temaer, og Cage har ved flere anledninger oppfordret flere i bransjen til å følge hans fotspor. Ifølge Cage sitter nemlig spillbransjen fast i ungdomsårene, og han mener det er på høy tid med endringer:

- Jeg synes vi skal begynne å vise mer mot i bransjen vår. Vi må ta litt flere sjanser, det er dét bransjen trenger nå. Jeg mener, hvor mange skytespill i førsteperson er det mulig å lage? Hvor mange monstre, romvesener og zombier skal vi drepe i spill? Vi er nødt til å bli voksne, forklarer Cage.

For å beskrive bransjen snakker Cage om et Peter Pan-syndrom, som vi simpelthen er nødt til å bryte ut av:

- Man kommer til et punkt i alle bransjer der man er nødt til å bli voksne. Vi kan ikke beholde Peter Pan-syndromet. Vi har behov for å vokse og utvikle oss, og jeg tror tiden er moden nå, avslutter Cage.

Mens mange er enige med Cage, har mange også et annet syn i saken. Enkelte har gått så langt som å anklage han for heller å ville lage film enn spill innerst inne, og motstanderne hans mener han fokuserer for mye på historie og skuespill og for lite på rent gameplay. På hvilken side i debatten befinner du deg?

Kilde: Gamasutra.

Cage er naturligvis en ivrig GR-leser.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake