Etter sterk kritikk har Electronic Arts nå fjernet lenkene til Project Honor fra nettsidene til det kommende actionspillet Medal of Honor: Warfighter.
Project Honor er et veldedighetsprosjekt som har til mål å samle inn penger til etterlate av krigsofre. Dette er i seg selv en fin ting, men måten de samlet inn penger på var ved å selge ekte våpen som snikskyterifler og spesialbygde tomahawk-økser. Forstå logikken den som kan.
Da det kom frem at EA lot Project Honor reklamere på Medal of Honor-sidene møtte de raskt kritikk fra flere hold, først og fremst fordi koblingen mellom det realistiske krigsspillet og de ekte våpnene var morbid i de flestes øyne.
Selv om reklamen nå har blitt fjernet stiller EA seg fremdeles nokså uforstående til saken:
- Det hele var et forsøk på å samle inn masse penger til et veldedig formål, og vi ville tjent inn mye på den tomahawken. Hva som vil skje med disse nå, vet jeg ikke. Hensikten med samarbeidet var at vi ville være autentiske, og vi ville gi noe tilbake. Ingen av partnerne våre betalte ett øre for produktplassering, alle pengene gikk til Project Honor, forklarer produsent Greg Goodrich.
- Hvis jeg spiller Need for Speed og blir tilbudt nøklene til en Porsche. Betyr dét at jeg jeg vil kjøre som en villmann og ta livet av folk på fortauet? Svaret er nei, fortsetter Goodrich.
At EA er villige til å inngå i et samarbeid med en våpenprodusent, om enn en veldedig våpenprodusent, vil utvilsomt sette fart i spillvoldsdebatten og motstanderne av kampanjen hevder det sier mye om bransjens tilstand.
Samtidig skal det nevnes at argumentasjonen mot voldspåvirkning fra spill bygger på spillerens iboende evne til å skille mellom spillet og virkeligheten. Følger man dette premisset blir det prinsipielt sett forsvarlig å selge ekte våpen gjennom en spillnettside. Om det likevel er fornuftig å gjøre det er imidlertid en helt annen sak.
Hva sier dere? Er EA taktløse, eller er folk bare for fintfølende?
Kilde: CVG.