Trenden har vært tydelig de siste årene, og på årets Tokyo Game Show var det umulig å ikke legge merke til det. Smartelefonene er iferd med å ta over den japanske spillbransjen.
Blant spillene som ble vist frem på årets messe var nemlig hele 70% myntet på telefon- og tablet-markedet, mens de resterende 30 fordelte seg over de dedikerte spillkonsollene.
Nærmere bestemt var fordelingen som følger:
• IOS- og Android-telefoner/tablets: 365
• Andre smarttelefoner: 142
• Playstation 3: 57
• Nintendo 3DS: 34
• PC: 32
• PSP: 30
• PS Vita: 24
• Xbox 360: 24
• Wii: 5
• Wii U: 2
Når det gjelder hvilke spillsjangere som er mest populære i Japan er tallene mindre oppsiktsvekkende, og rollespillsjangeren peker seg ut som vinneren:
• Rollespill: 148
• Action: 118
• Øvrige: 116
• Simulatorspill: 96
• Nettbaserte kortspil: 48
• Sportsspill: 31
• Taktiske rollespill: 24
• Kortspill: 23
• Nettbaserte rollespill: 21
• Skytespill: 21
• Eventyrspill: 14
• Puzzlespill: 11
• Racingspill: 11
• Action-/eventyrspill: 8