Molyneux vil ha nye spillserier

Mener utgiverne må åpne øynene
Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2012-09-25

Hvis du ber Peter Molyneux forklare sitt syn på dagens spillbransje, vil ha trolig raskt peke på den tilsynelatende endeløse rekken av oppfølgere, og fraværet av nye ideer. Det var i det minste det som skjedde da Games Industry intervjuet den rutinerte spillskaperen i forrige uke.

Molyneux mener ganske enkelt at bransjen har blitt lat, og han synes ikke det er mye hold i argumentet om å unngå nye spillserier mot slutten av en konsollgenerasjon:

- Bransjen har blitt så vant til konsollsyklusene at vi på en måte har blitt late. Ikke når det gjelder å avslutte en serie, men når det gjelder å starte nye. Allerede for to år siden, hvis en utvikler la frem en ny spillserie for en utgiver, var sjansene store for at svaret ble, "nei takk, vi er for nære slutten av generasjonen nå". Den første gangen jeg hørte dette var for fire år siden. Det er helt latterlig, forklarer Molyneux.

Til slutt forklarer han at begrepet konsollsyklus i bunn og grunn er iferd med å miste sin betydning, ettersom andre grener i teknologibransjen opererer på en helt annen måte:

- De nye utgavene av Ipad ankommer med seks måneders mellomrom. Ikke seks år, men seks måneder. Hvis vi ikke er forsiktige, og reelt sett er dette ganske sannsynlig, risikerer vi å at den neste konsollgenerasjonen allerede er blitt tatt igjen når den slippes om en 14 måneders tid. Og et halvt år etter det igjen vil den være forbigått, avslutter Molyneux.

I lys av dette er Molyneux budskap enkelt å forstå. Hvis du sitter på en god idé bør du sette den til live men én gang, uten å vente på nye konsoller.

Ubisoft og Capcom er blant de få utviklerne som har turt å satse på nye spillserier det siste året. Mest nevneverdig gjennom actionspillene Watch Dogs (bildet) og Remember Me.)

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake