Det ser ut til at Volvo har innsett at selv om det produseres stadig flere elbiler, er det ikke sikkert at det er så enkelt og sømløst som forventet å få folk til å gå over til en ren elbil. Med dette i bakhodet har bilgiganten annonsert justerte elektrifiseringsmål, en reduksjon fra målet om 100 % elbiler/hybridbiler innen 2030.
Volvo har nå som mål å oppnå et salgsvolum på 90 % el- eller hybridbiler innen 2030, mens de resterende 10 % skal være åpne og tilgjengelige for mildhybrider om nødvendig. Det interessante her er at Volvo fortsatt er overbevist om at de ikke kommer til å selge noen biler med ren forbrenningsmotor innen vi når det nye tiåret.
Som et ledd i arbeidet med å nå dette målet, har Volvo også uttalt at de innen 2025 vil tilby rundt 50-60 % elektrifiserte produkter i sin portefølje, med en rekke rene elbilmodeller i god tid før slutten av tiåret.
Jim Rowan, administrerende direktør i Volvo, legger til: "En elbil gir en overlegen kjøreopplevelse og øker mulighetene for å bruke avansert teknologi som forbedrer den totale kundeopplevelsen. Det er imidlertid klart at overgangen til elektrifisering ikke vil være lineær, og kunder og markeder beveger seg i ulike hastigheter. Vi er pragmatiske og fleksible, samtidig som vi beholder vår bransjeledende posisjon når det gjelder elektrifisering og bærekraft."
Denne elbilstrategien er også i tråd med Volvos plan om å redusere CO2-utslippene, med et mål om å oppnå en reduksjon på 30-35 % sammenlignet med 2018-nivå innen utgangen av 2025.