For tre år siden skrev Niko Partners' anerkjente senioranalytiker Daniel Ahmad om fordelingen av digitalt spillsalg til konsollene, og forklarte at han "virkelig trenger å understreke hvor stor den digitale andelen er på Xbox sammenlignet med andre plattformer".
Samtidig skrev GamesIndustry en rapport som viste at det fortsatt ble solgt flere fysiske spill til PlayStation-konsollene enn digitale. Men siden den gang har det digitale vokst i et voldsomt tempo, selv på PlayStation, og i en ny rapport på Bluesky avslører Circana (NPD), administrerende direktør og videospillanalytiker Mat Piscatella, hvordan distribusjonen av digitale spill ser ut i USA i 2024.
Det viser seg at det Ahmad sier fortsatt stemmer, og at digitalt er desidert mest populært for Xbox Series S/X, men for PlayStation 5 står det for tiden for mer enn tre av fire solgte titler - og selv for Switch er mer enn annethvert annet solgte spill digitalt :
"For perioden januar-august, for alle titler med både fysisk og digital salgssporing, ble 53% av Switch-programvaresalget gjort digitalt sammenlignet med 52% i samme periode i fjor.
PS5 er nå 78 % digital mot 75 % digital i fjor. 91 % av XBS-programvaren ble solgt digitalt i år, mot 90 % i fjor."
I år har altså mer enn ni av ti spill solgt til Xbox Series S/X vært digitale. Vi vet ikke hvorfor Xbox-spillere har vært mer positive til digitalt spillsalg i årevis, men Microsoft var tidlig ute med harddisker til den originale Xboxen og hadde heldigitale Xbox Live Arcade-titler veldig tidlig til Xbox 360, noe som gjorde at spillerne ble vant til bekvemmeligheten ved å bare kunne kjøpe titler fra dashbordet - noe som kan være en del av forklaringen.
Hva tror du ligger bak de store forskjellene i hvordan spill konsumeres mellom konsollene? Apropos digitalt salg, Microsoft startet sitt Shocktober-salg i går, akkurat i tide til Halloween, så ikke gå glipp av det hvis du vil finne billige spilltilbud