Bare fra et etisk ståsted er det mange som angriper et nytt program kalt "Tales", som lar forbrukerne generere spill fra bunnen av, fra sci-fi-skytespill til postapokalyptiske tredjepersonseventyr.
I tillegg til de moralske betenkelighetene ser Tales ut til å ha et annet problem. Et problem som mange andre AI-baserte programmer også har - nemlig at de er designet for å remixe eksisterende ideer og konsepter, i stedet for å skape noe som virkelig er nytt i sin essens.
Hvorvidt alle remikser litt, og hva som egentlig er "nytt", er nok en diskusjon for en annen dag, men Tales ser ut til å være ganske ineffektiv når det gjelder å maskere inspirasjonskildene sine. Et av eksemplene utviklerne selv har trukket frem, er for eksempel noe som er påfallende likt Horizon -serien.
Som WCCFTech skriver, har utviklerne sendt ut en pressemelding som avslører at programmet er basert på en "Large World Model" kalt Sia.
"Tales føles virkelig som noe fra en sci-fi-film, og vi gleder oss til å gjøre det til virkelighet. Spillbransjen er i desperat behov for en revolusjon, og det å legge skaperkraften i hendene på spillerne kan være starten på en ny æra av underholdning som strekker seg langt utover spillene. Mangel på ressurser bør aldri komme i veien for en kreativ gnist, og det å gi skaperne denne muligheten betyr så mye for oss," sier produktsjef Jason Krupat.
Du kan se flere eksempler, inkludert noe som virkelig ser ut som Grand Theft Auto V, nedenfor.
<bild></bild>