Spill med en kvinnelig helt selger dårligere enn de med en mannlig, men samtidig får spill med kvinnelige hovedroller kun halvparten så stort markedsføringsbudsjett. Dette er noen av konklusjonene Penny Arcade har kommet til etter å ha analysert data fra spillstatistikkbyrået EEDAR.
Av 669 spill de kikket på inneholdt kun 24 av dem eksklusivt en kvinnelig figur. Interessant nok får spill som lar en velge kjønn på hovedfiguren bedre snittkarakter en rene herrespill. Likevel selger spill med bare mannlig hovedfigur omtrent 75 prosent bedre enn spill med kvinnelige helter.
Det ser ut til at markedsføring er nøkkelen til hvorfor spill med kvinnelige helter selger dårligere:
- Spill med kvinnelig protagonist fikk kun halvparten av budsjettet i forhold til de hvor man kan velge kjønn, og bare 40 prosent av markedsføringskronene som gikk til spill med eksklusivt en mannlig helt. Faktisk enda litt mindre, forteller Geoffrey Zatkin hos EEDAR.